Strona główna
English version

Stanowisko hamowniane z silnikiem o zapłonie wymuszonym Fiat 0.9TwinAir

Jednostka: Katedra Pojazdów Samochodowych i Transportu Opiekun: dr inż. Piotr Łagowski , adiunkt, Kierownik Laboratorium Silników Cieplnych
Lokalizacja: Laboratorium Politechniki Świętokrzyskiej. ul. Warszawska 430. 25-414 Kielce , 25-414 Kielce E-mail p.lagowski@tu.kielce.pl
WWW: Telefon: 505 522 108
Laboratorium: Zobacz opis całego laboratorium Producent: Automex sp. z o. o.
NazwaName
Stanowisko hamowniane z silnikiem o zapłonie wymuszonym Fiat 0.9TwinAirEngine test stand with a Fiat 0.9TwinAir spark-ignition engine
Opis/specyfikacjaDescription/Specification
Stanowisko składa się z głównej ramy na której osadzony jest hamulec firmy AUTOMEX Sp. z o.o. o mocy 100kW z kompletnym sterowaniem oraz jeden silnik spalinowy o zapłonie wymuszonym Fiat 0.9TwinAir spełniający normy emisji spalin EURO 5 wyposażony w układ zasilania z pośrednim wtryskiem paliwa do kolektora dolotowego. Silnik ten wyposażony jest w zmienne fazy rozrządu sterowane hydraulicznie za pomocą elektrozaworów. W silniku znajduje się jeden wałek rozrządu, który w standardowy, mechaniczny sposób za pomocą krzywek steruje pracą zaworów wydechowych. Zawory ssące sterowane są za pomocą systemu elektrohydraulicznego: tłok obsługiwany przez krzywkę mechaniczną wałka rozrządu podłączony jest do zaworów ssących za pomocą komory hydraulicznej (zwanej też poduszką hydrauliczną) sterowanej zaworem elektromagnetycznym. Dzięki takiemu rozwiązaniu zawory ssące, praktycznie mogą być zamykane w dowolnym momencie. Silnik oprócz oryginalnej instalacji zasilania wyposażony jest w instalację zasilania silnika gazem LPG i gazem CNG, gdzie instalacja CNG dodatkowo wyposażona jest w przepływomierz Coriolisa do pomiaru zużycia gazu.
The engine test stand comprises a main frame to mount a fully controlled AUTOMEX 100 kW dynamometer and one Fiat 0.9TwinAir spark-ignition engine equipped with an indirect injection system meeting the EURO 5 emission standards. The engine is equipped with a variable camshaft timing system driven hydraulically with electrovalves. The engine has a single camshaft with cams for mechanical control of the exhaust valves. The intake valves are controlled by using an electrohydraulic system. The piston controlled by a mechanical cam of the camshaft is connected to the intake valves through a hydraulic cell (also called the hydraulic cushion) controlled with an electromagnetic valve.
In this solution, the intake valves can close any time. The engine is equipped with an LPG injection system and a CNG injection system, where the CNG system includes a Coriolis mass flowmeter to measure gas consumption.
Możliwości badawcze (spektrum działania)Capacity for research
Stanowisko oprócz oryginalnego układu sterownia wyposażone jest badawczy zewnętrzny sterownik silnika o zapłonie wymuszonym firmy NIRA, który umożliwia dostęp do konfiguracji (regulacji, zmiany) wszystkich parametrów sterowania pracą silnika dobieranych podczas dostrajania ECU do silnika (sterowanie układem zapłonowym, układem zasilania tzn. czasy i fazy wtrysku paliwa, ciśnienie wtrysku paliwa, sterowanie układem doładowania, zmiennymi fazami rozrządu, recyrkulacją spalin oraz innymi elementami wykonawczymi silnika). The control system of the engine test stand is equipped with
a NIRA engine mounted controller for controlling spark-ignition engines, which ensures configuration (adjustment, resetting) of all the control parameters set during ECU tuning (control of the ignition and injection systems, i.e. injection timing and phases, injection pressure, control of the force induction system, variable camshaft timing, exhaust gas recirculation and other engine actuators).
Słowa kluczoweDziedziny nauki
5.1 Mechanika
5.2 Konstrukcja maszyn
5.4 Eksploatacja maszyn
5.9 Transport
5.13 Energetyka cieplna