Strona główna
English version

Stanowisko hamowniane z silnikami o zapłonie samoczynnym Perkins 1104D-E44TA i 1104D-44TA

Jednostka: Katedra Pojazdów Samochodowych i Transportu Opiekun: dr inż. Piotr Łagowski , adiunkt, Kierownik Laboratorium Silników Cieplnych
Lokalizacja: Warszawska 430, 25-414 Kielce E-mail p.lagowski@tu.kielce.pl
WWW: Telefon: 505 522 108
Laboratorium: Zobacz opis całego laboratorium Producent: Automex Sp. z o.o.
NazwaName
Stanowisko hamowniane z silnikami o zapłonie samoczynnym Perkins 1104D-E44TA i 1104D-44TA1.1. Engine test stand with compression-ignition engines PERKINS 1104D-44TA and 1104D-E44TA
Opis/specyfikacjaDescription/Specification
Stanowisko hamowniane składa się z głównej ramy na której osadzony jest hamulec firmy AUTOMEX o mocy 200kW z kompletnym sterowaniem oraz dwa fabrycznie nowe silniki spalinowe o zapłonie samoczynnym firmy PERKINS. Jeden z silników typu 1104D-E44TA wyposażony jest układ zasilania Common Rail spełniający nomę emisji spalin Tier 3 zaś drugi z silników typu 1104D-44TA wyposażony jest w układ zasilania paliwem sterowanym mechanicznie. The engine test stand includes a frame to mount a fully controlled AUTOMEX 200 kW dynamometer and two brand new PERKINS compression ignition engines. One of the engines − 1104D-E44TA − is equipped with a common rail fuel injection system meeting the Tier 3 vehicle emission and fuel standard, whereas the other engine − 1104D-44TA − is equipped with a mechanically controlled fuel injection system.
Możliwości badawcze (spektrum działania)Capacity for research
Stanowisko wyposażone jest w komputer wraz z oprogramowaniem do automatyzacji i wizualizacji badań. W układach funkcjonalnych obu silników zamontowano szereg czujników ciśnień (przetworniki ciśnienia) i temperatur (termopary i czujniki pt100). Ponadto w skład stanowiska wchodzą: serwomechanizm liniowy z silnikiem i sterownikiem służący do sterowania pracą silnika 1104D-44TA, dwa paliwomierze w tym jeden wagowy zaś drugi objętościowy służące do pomiaru zużycia paliwa przez silnik.
Stanowisko oprócz oryginalnego sytemu sterownia wyposażone jest w badawczy sterownik silników o zapłonie samoczynnym firmy NIRA. Sterownik ten zapewnia dostęp do konfiguracji (regulacji, zmiany) wszystkich parametrów sterowania pracą silnika dobieranych podczas dostrajania pracy układu ECU do warunków pracy silnika (sterowanie układem zasilania tzn. czasy i fazy wtrysku, ciśnienie wtrysku paliwa, sterowanie układem doładowania, recyrkulacją spalin oraz innymi elementami wykonawczymi silnika). Zmiana parametrów możliwa jest z poziomu PC w sterowni stanowiska badawczego.
The test stand computer is equipped with automation and visualization software. A series of pressure sensors (pressure transducers) and temperature sensors (thermocouples and pt100 sensors) are mounted on the two engines. The test stand also comprises a linear motor-driven servomechanism and a controller to control the performance of the 1104D-44TA engine, two fuel meters − mass and volumetric − to measure fuel consumption. The control system has been supplemented with a NIRA controller for controlling the diesel engines, which ensures configuration (adjustment, resetting) of all the control parameters set during ECU tuning (control of the injection system, i.e. injection timing and phases, injection pressure, control of the force induction system, exhaust gas recirculation and other engine actuators). Parameter resetting is carried out through the PC-based test stand control system.
Słowa kluczoweDziedziny nauki
łokowe silniki spalinowe, paliwa silnikowe, diagnostyka i sterowanie silników, wskaźniki pracy silnika, szkodliwe składniki spalin, ekologia, ochrona środowiska, badania hamowniane, procesy spalania i katalizy, cykle pracy silników spalinowych, 5.1 Mechanika
5.2 Konstrukcja maszyn
5.4 Eksploatacja maszyn
5.9 Transport
5.10 Elektrotechnika
Zdjęcia, filmy, pliki do pobrania i inne media
Zdjęcia



Stanowisko z silnikami o zapłonie samoczynnym Perkins 1104D-E44TA i 1104D-44TA